TERAPIA PEDAGOGICZNA z włączeniem słuchawek Forbrain, stymulacją funkcji wzrokowych
Pracujemy z dziećmi:
- z ryzyka dysleksji, z dysleksją, dysgrafią, dysortografią
- z inteligencją wysoką, przeciętną i niższą niż przeciętna
- z zakłóceniami funkcji wzrokowych i słuchowych
- z zakłóceniami i opóźnieniami rozwoju ruchowego razem z zakłóceniami procesu lateralizacji
- z zaburzonym rozwojem procesów emocjonalno – motywacyjnych
- z zaburzeniami mowy (w tym SLI)
- z zaburzeniami zdolności matematycznych
- z zaburzeniami dynamiki procesów nerwowych
Terapia pedagogiczna to specjalistyczna pomoc dziecku w pokonywaniu zaburzeń rozwojowych, trudności w nauce i zazwyczaj wtórnie powstających zaburzeń zachowania. To oddziaływanie za pomocą różnych środków pedagogicznych – dydaktycznych i wychowawczych – na zaburzone obszary u dziecka. U dzieci u których rozwój przebiega nieharmonijnie, ważnym jest stymulowanie ogólnego rozwoju, korygowanie zaburzonych funkcji, zapobieganie wtórnym zaburzeniom emocjonalnym. Kiedy wzrasta poziom trudności i ilości materiału jaki mają nasze dzieci ogarnąć w szkole, a ich zaległości narastają, i z powodu występujących u nich – z różnych przyczyn – trudności percepcyjno-motorycznych* powstają, a z czasem nasilają się różne zaburzenia zachowania.
Warunkiem dobrej pracy terapeutycznej jest pełna indywidualizacja pracy do danego dziecka, jak również zastosowanie odpowiednich form i pomocy do danego dziecka. W gabinecie możemy poszczycić się ogromna ilością pomocy dydaktycznych, gier, i własnoręcznie wykonanych pomocy do terapii pedagogicznej, logopedycznej, integracji sensorycznej i innych 🙂
Nie można nie zauważyć w naszej pracy pomysłów i pomocy zaczerpniętych z takich metod jak:
– metody 18-u struktur wyrazowych,
– „Symultaniczno – sekwencyjnej metody czytania” prof. Jagody Cieszyńskiej
– „Metody Dobrego Startu”
– różnych treningów widzenia, w tym ortoptycznych (zmodyfikowana piłka Marsdena, tablica sekwencyjna, itp. i wielu , wielu innych.
We wczesnym etapie nauki czytania i pisania dużą rolę odgrywają funkcje percepcyjno-motoryczne. Obejmują one analizator wzrokowy, słuchowy i kinestetyczno-ruchowy.
Może zdarzyć się więc tak, że przy prawidłowym myśleniu, dziecko ma poważne problemy z opanowaniem tych podstawowych umiejętności szkolnych.
Podczas nauki czytania i pisania dzieci używają głównie zmysłu wzroku i słuchu oraz aparatu ruchu, głównie ręki. Jeśli mózg dokona niedokładnej analizy bodźców wzrokowych, dziecko nieprawidłowo będzie spostrzegało litery. I tak np. na literkę „d” może mówić, że to „b”, ponieważ są one podobne. Oko widzi kółeczko i laseczkę, ale dopiero mózg rozpoznaje, że to litera „d” lub „b”. Podobnie jest z percepcją słuchową . Zamiast głoski „g”, dziecko może słyszeć „k”, ponieważ brzmią one podobnie. Poza tym, nie będzie potrafiło podać głosek i/lub sylab składających się na dany wyraz. Ważna jest też integracja między tymi funkcjami.
Dzięki włączeniu w proces terapeutyczny najnowszych rozwiązań technologicznych – m.in słuchawek kostnych z mikrofonem FORBRAIN®, zwiększamy i przyspieszamy efekty terapii.
Ze względu na wzmocnione przewodzenie dźwięku drogą kostną, słuchawki rewelacyjnie stymulują nie tylko słuch ale układ przedsionkowy – skorzystają z tego dzieci z nieprawidłowościami w zakresie przetwarzania słuchowego oraz z opóźnieniami neuromotorycznymi.
Ze względu na przewodzenie kostne, które reguluje pracę układu autonomicznego i wpływa na poziom pobudzenia mózgu – nadaje się również dla osób nadpobudliwych, z problemami z koncentracją uwagi i pamięcią.
*funkcje percepcyjno- motoryczne, to funkcje dotyczące percepcji czyli odbioru bodźców naszymi zmysłami i motoryki poszczególnych części ciała potrzebnych do wykonania konkretnych funkcji (motoryka ręki – do pisania, rzucania, manipulacji, motoryka oczu – do czytania, oceny koloru, kształtu, odległości, , motoryka języka – do przyjmowania pokarmu, mowy, czy motoryka całego ciała – np. możliwość wyhamowania całym ciałem i wysiedzenia w ławce 45 minut lub uruchomieniem pewnych grup mięśniowych przy podskokach, wspinaniu itp.!!!